Portföljstart! 2015-02-16

Det tog lite längre tid än planerat men äntligen har jag sålt av och fått pengarna som ska investeras. Nu börjar det roliga!
Tanken med denna aktivt förvaltade portfölj är att ha en låg risk genom god spridning och noggrant valda innehav. Mitt jämförelseindex blir SIX Portfolio Return Index vilket portföljen ska slå. Vid nedgångar ska portföljen ej falla lika mycket och vid uppgångar ska värdet gå upp minst lika mycket som indexet. Pengarna som inte ska användas för köp sätts i ett Sparkonto för att dra nytta av sparräntan på 1,05% vilket ger ungeför 0,0029% per dag. Med 100 000 kronor på sparkontot blir det ungefär 4kr/dag i ränta - fortfarande bättre än 0.

Här är en bild på min senaste portfölj med enbart aktier som påbörjades i Oktober. De största dragloken har varit nyintroducerade NP3 fastigheter och Axis som Canon nyligen la ett bud på. Andra innehav har varit Kinnevik, Handelsbanken, Beijer Alma, Billerud, Ratos, SAS Pref och Klövern Pref. H&M, Trelleborg, Skanska, Investor, Melker Schörling är ett par av de andra bolag jag velat köpa mig in på men inte kännt att jag funnit en bra ingång.
Som till synes har portföljen haft väldigt små nedgångar när marknaden väl faller och samtidigt genererat en stabil uppgång som slår SIX PRI. Grafen tar ej hänsyn till portföljstorleken som varierat, vilket förklarar att kontot började på -6% enbart på courtage då Avanza ännu inte infört minicourtage på ISK och jag valde att köpa för en liten summa. Den nya portföljen ska ha liknande utveckling men ska inkludera fonder med olika riskprofil exponerade mot länder utanför Sverige i förhoppning om att prestera ännu bättre.
Jag kommer uppdatera portföljen minst en gång i månaden och de första fondköpen planeras ske redan under veckan! Mot miljonen och vidare! :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2020 - Fladdermusens år. 1 miljon innan 30? Check.

År 2017 krossades jämförelseindexet

2019 - Index, vart är du? Ser dig inte från toppen!