Portföljuppdateringar! Feb-Mars 2015

HundraK Portföljen Feb 19-Mars 09, 2015:

Har nu stadigt köpt in mig i ett flertal fonder sedan den 23:e februari med ungefär 46% av hela portföljen. Köpte även ett par bolag nu under nergången och portföljen ligger nu på ungefär -0,93% vilket är helt okej och inget jag oroar mig för då börsen har börjat tappa fart. Om börsen fortsätter falla öppnas ett flertal möjligheter att köpa kvalitetsbolag och för en långsiktig portfölj skulle det vara nästan perfekt. Just nu avvaktar jag dock då jag tror att vi lär gå sidledes ett tag, iallafall tills räntan har blivit bestämd. Ett misstag jag gjorde var att köpa i Bear x4 för 5000kr den 4:e mars för att skydda portföljen mot nedgång, vilket var den enda dagen börsen har gått upp dem senaste börsdagarna. Sålde dagen efter med en förlust på -300kr (-0,3% av portföljen) vilket jag nu inser var för tidigt. Gäller att lita på sig själv mer! Jag bytte även sparkontot från Santander som sänkt sin ränta till 0,8% från 1,05%. Både Collector och Nordax erbjuder för tillfället 0,95% och jag ser ingen anledning till att inte byta. Jag valde även att byta jämförelseindex då innehaven ej är i norden och det vore inte riktigt rätt. Det närmaste skulle förmodligen vara DJ World, men inte det heller är ett bra jämförelseindex då en stor del av portföljen är i tillväxtbolag.
Större delen av portföljen börjar se färdig ut, kommer förmodligen att tanka på så småningom då jag helst inte sitter så högt likvid. Vill även äga fler investeringsbolag som Investor och Svolder vilket skulle ge bra spridning. Andra alternativ är bolag med stabil direktavkastning som bl.a Telia som har nästan 6% eller fastighetspreferenser som skulle ge runt 5% i direktavkastning. Ännu ett alternativ skulle vara SAS prefenser som har något högre risk men då flera av nordens stater är delägare tror jag inte att dem lär gå i konkurs, iallafall de närmsta åren. HundraK portföljen hittar du i fliken "HundraK Portföljen".

Aktie Portföljen Feb 16 - Mars 09, 2015:
Dem goda nyheterna är att Aktie Portföljen presterar bra. Inga ändringar har gjorts i aktieportföljen och den presterar klart bättre än de flesta börser just nu. MQ har dock tappat i värde och en positionsökning kan bli aktuell. Även Beijer Alma har tappat något, resterande har presterat sidledes eller positivt trots att börsen haltar. Ingenting att oroa sig över och alla innehav är långsiktiga. Kanske blir aktuellt att köpa i fler bolag nu när vi fått en nedgång och då jag gärna ser fler än 5 innehav i portfölen, beror dock helt på vad jag stöter på. Tycker även att många bolag börjar se attraktiva ut nu när det gått ner lite. Mer detaljerat om aktieportföljen finns i "Aktie Portfölj" fliken!

Kommentarer

  1. Hur kommer det sig att du äger Melker Schörling? Melker Schörling handlas med premium gentemot substansvärdet och har ett likanande innehav som Latour. Är det inte bättre att satsa på Latour och köpa de av Melker Schörlings innehav du är mest intresserad av direkt? Eller köpa direkt för att justera din exponering så som du vill ha den?

    Sedan blev jag lite förvirrad över att du länkade till Aktieportföljen i slutet. Trodde att du menade aktieinnehavet på HundraK.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Basse! :)

    Melker Schörling har sedan flera år haft en premium och är därför inget jag oroar mig för. Idag ligger den runt 4% vilket historiskt sett inte är högt.
    Mycket riktigt äger Latours 3/6 företag som Melker schörling gör, men i värde utgör dessa endast runt 20% av innehaven. Det är definitivt ett alternativ att lägga till Hexagon och Hexpol, men det skulle också bryta mot portföljreglerna. HundraK potföljen får endast innehålla investeringsbolag. Under veckan har jag flyttat ut de aktier som inte är investeringsbolag till Aktie Portföljen. Ica är dock ett undantag, men dem jobbar i så många brancher vilket ger en bra spridning. Uppdate kommer om ett par veckor. Hoppas det besvarar din fråga!

    Förtydligade posten något!

    MVH
    Michael

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

2020 - Fladdermusens år. 1 miljon innan 30? Check.

År 2017 krossades jämförelseindexet

2019 - Index, vart är du? Ser dig inte från toppen!