Portföljuppdateringar! April-Maj 2015

Väldigt turbulent på börsen denna månad i samband med alla bolagsrapporter och dåliga siffror som var under förväntan för USA. En stor del av årets uppgång har också försvunnit men tycker att några aktier börjar se billiga ut. Tror även att börsen har mer att ge det kommande åren och ser därför denna rekyl som ett hyffsat bra ingångsläge för många aktier. Det är nog hälsosamt att den svenska börsen omvärderas och sänker förväntningarna inför framtiden då senaste tidens uppgång helt enkelt inte kan motiveras. Börsen är fortfarande högt värderad historiskt sett och försiktighet råder som vanligt.

HundraK Portföljen April 10-Maj 15, 2015:


HundraK portföljen har tyvärr tappat avsevärt mycket mot index denna månad, vilket främst beror på den tunga exponeringen mot Sverige men också för att USA inte gått som förväntat. Totalt sett är portföljen nu -460kr (-0.46%) vilket betyder att all vinst sedan februari har raderats och portföljen ligger back.

Det har varit mycket aktivitet inom portföljen, både på köp och sälj. Bland fonderna har CS Small&Midcap Germany, Carnegie Obligationsfond, SPP Aktiefond USA och Länsförsäkringar Fastighetsfond sålts. Tyskland ser inte ut att ha mycket uppgång kvar och det känns inte rätt att jaga de sista procenten på toppen, Carnegie Obligationsfond byts ut mot en ökning av Templeton Global Bond samt FIM Euro Acc som är exponerad på andra räntemarknader än Sverige, som visat uppgång på senaste tiden. AMF Räntefond Lång är på väg ut av samma anledning och jag tror att det finns bättre platser att lägga pengarna på. Catella Hedgefond HF har tagits in och är exponerad mot Sveriges aktiemarknad. De har visat stabil avkastning de senaste åren, något jag behöver mer av i portföljen. Andra fonder som fyllts på är Schröder ISF Frontier Markets Eq A, Handelsbanken Hållbar Energi, Carnegie Worldwide Ethical samt Invesco Pacific Equity

Bland aktierna har det halverats i både Melker Schörling och Latour innan rapport då uppgången hade gått allt för snabbt och jag inte trodde på en fortsatt uppgång. Melker Schörling hade då dessutom nått en substanspremie på över 15% vilket är lite för dyrt jämfört med 4% när den köptes. Investeringsbolagen är dock båda långsiktiga, varav jag fortfarande äger hälften och kommer att fortsätta fylla på när köptillfällen uppstår. Investor har äntligen tagits in efter den senaste nedgången men det lär dröja innan Kinnevik och Ratos tas in då det känns allt för osäkert just nu. Ratos ser dock mer attraktivt ut. Jag var även "tvungen" att bryta mot portföljreglerna och köpte in Swedbank. Den nedgången som skett är allt för kraftig och en storbank som delar ut över 6% i direktavkastning kan man bara inte missa. Bankerna i Sverige har oligopol och är bland de bästa och säkraste aktierna man kan äga.

Ica Gruppen och Latour har delat ut under denna månad på totalt 101,50kr och ligger kvar i portföljen. På tal om utdelningar har jag valt att börja ta in Preferensaktier då jag känner att jag sitter för mycket likvid och lika gjärna kan lägga det på fastighetspreferenser och få en direktavkastning på strax över 6% per år efter senaste nedgångarna. Länsförsäkringar Fastighetsfond fick åka för att inte vara allt för exponerad mot fastigheter. De 3 preferenserna jag tog in är: Victoria Park Pref, Akelius Pref och Amasten Holding Pref på ungefär 2500kr vardera. Dessa 3 gör att jag får en utdelning varje månad hela året runt, vilket känns extremt stabilt.

Exponeringen ligger nu på 57% och kommer förmodligen att justeras ner under den kommande tiden beroende på hur Sverige och USA bestämmer sig för att gå.



Aktie Portföljen April 10-Maj 15, 2015:

Ännu en gång har Aktieportföljen slagit index vilket jag själv är förvånad över med tanke på hur det såg ut. Även här har det varit hög aktivitet. Telia köptes på 50.6 och såldes på 52 under månaden och HiQ har sålts av helt ur portföljen. Innehaven i Pandora, SEB och SJR har halverats och med pengarna har Handelsbanken, Beijer Alma, H&M och JM tagits in, mest på grund av de stora nedgångarna som skett i dessa bolag. Fundamentan har inte ändrats särskilt mycket och långsiktigt är alla dessa bolag starka vilket gör att de platsar i portföljen. Utdelning från NP3 och SJR trillade in, inte så mycket från NP3 första året, men nästa år kommer det öka rejält om dem håller vad dem lovat. Känner mig mycket trygg med NP3, desvärre kan jag inte säga lika om SJR som har rapport den 19:e. 

Totalt ägs nu 11st aktier vilket jag tycker är en lagom mängd utspridda över många sektorer. Hoppas självklat fortsätta slå index de kommande månaderna och justerar portföljen när jag tycker att det behövs. Går vi upp till 1700 igen kommer jag att ta hem en del av vinsten och ta det lite lugnare nu när det är så svängigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2020 - Fladdermusens år. 1 miljon innan 30? Check.

År 2017 krossades jämförelseindexet

2019 - Index, vart är du? Ser dig inte från toppen!